GENERALITAT EN CASTELLÀ, MAS EN CATALÀ

2015-11-21 18:02

Avui, el 21 de novembre del 2015, com de costum de cada dissabte, pel matí surto a fer la compra de la setmana, i també aprofito a llegir tranquil·lament el periòdic, i sovint compro El Periódico en la versió catalana. Avui la sorpresa, al llegir el titular del Periódico en castellà i en català, em quedo sorprès, “Montoro controlará los gastos de la Generalitat”  en català “Montoro controlarà les despeses de Mas”, no són diaris diferents, el mateix diari en la versió castellana i catalana. En primer moment pensava que pot ser un error de traducció, i em vaig comentar amb el llibreter,  que sembla hi ha un error de traducció, s’ha traduït Generalitat per Mas, l’altra sorpresa va ser la resposta  “no veig cap errada”,  insistia jo,  aquí es posa Generalitat i aquí Mas, la triple sorpresa amb una nova resposta del llibreter  “si és lo mateix”. La tercera resposta  em va aclarir l’assumpte, és totalment cert, no és una equivocació, sinó és un canvi premeditat , és política, crec que és política de mal gust, deshonesta, però és política. Jo crec que les forces polítiques centralitzadores, i els mitjans de comunicació que controlen han perdut tota mena d’ètica i el mínim de vergonya. Fan de tot,  per a frenar la voluntat sobirana del poble de Catalunya. En la versió castellana, llegida segurament més fora de Catalunya, dona una imatge entre els lectors espanyolistes de fermesa davant el procés català, i la versió catalana llegida més en Catalunya, pretén quitar importància a una decisió greu del govern central d’intervenir un govern escollit democràticament i una suspensió encoberta de l’autonomia de Catalunya. El Periódico vol vendre l’idea que la decisió de Montero no va contra Catalunya i les seves institucions, sinó contra una persona que és Mas.

Em sembla primer, increïble el silenci de les forces polítiques de les esquerres, davant d’una mesura tant grau contra l’autonomia i el govern de Catalunya, davant una sèrie de polítiques i amenaces des del govern central i les forces polítiques centralitzadora o espanyolistes, polítiques i mesures antidemocràtiques que és la tornada a la política franquista. Aquestes mesures no són de cap manera contra Mas, és contra la Generalitat i contra el poble de Catalunya, sigui independentista, federalista, sobiranista, o simplement  republicà. El silenci a vegada és complicitat o en el millor dels casos és poca vista, estic desil·lusionat amb la meva esquerra transformadora, l’esquerra social i nacional.

Dit l’anterior, no m’estranya el silenci davant el crim contra l’ètica periodística que ha comet  El Periódico de Catalunya, i tampoc m’estranya que encara hi ha gent, conscientment o no, que confonen Generalitat amb Mas.

 

Ghassan Saliba Zeghondi